Algemeen
De voorschotten voor servicekosten en/of warmtelevering zijn na het versturen van deze brief nog aangepast. Hierdoor kan het bedrag verschillen. U heeft hier apart een bericht over ontvangen.
Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen het internetgedrag binnen onze website volgen en verzamelen, zodat onze website nog gebruiksvriendelijker kan worden gemaakt. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees meer
Voor het gebruik van uw woning betaalt u maandelijks huur aan Vidomes. Uw huurprijs bestaat uit een basishuur plus een voorschotbedrag voor de servicekosten. Servicekosten zijn vergoedingen voor bijkomende leveringen en diensten, zoals warmtelevering, groen, een glasverzekering of schoonmaakkosten (vooral appartementen).
Ieder jaar ontvangt u van ons vóór 1 juli de eindafrekening van de servicekosten over het afgelopen kalenderjaar. Met deze eindafrekening verrekenen we de werkelijk gemaakte kosten met uw maandelijkse voorschotten. Als uw woning is aangesloten op een collectieve verwarmingsinstallatie, dan rekenen we via de eindafrekening ook meteen de kosten voor warmte met u af.
De voorschotten voor servicekosten en/of warmtelevering zijn na het versturen van deze brief nog aangepast. Hierdoor kan het bedrag verschillen. U heeft hier apart een bericht over ontvangen.
U krijgt vóór 1 juli de afrekening van de servicekosten van het afgelopen kalenderjaar.
U krijgt vóór 1 juli de afrekening van het afgelopen kalenderjaar. Deze afrekening krijgt u op uw nieuwe adres. Ontvangt u alle berichtgeving van ons per e-mail? Dan krijgt u de afrekening ook via een e-mailbericht. De afrekening over het huidige kalenderjaar, ontvangt u vóór 1 juli van het volgende jaar.
Voor de afrekeningen van energie is Vidomes afhankelijk van energieleveranciers. Jaarlijks ontvangen wij de afrekening voor deze kosten. Soms worden deze kosten doorbelast in de servicekostenafrekening. Helaas kunnen energieleveranciers en Vidomes niet uitsluiten dat er naheffingen komen.
De wetgeving geeft aan dat de energieleverancier tot 5 jaar nadat de kosten zijn gemaakt, een rekening mag sturen. Vidomes mag dit bedrag verrekenen tot uiterlijk 24 maanden ná het tijdstip waarop u de afrekening had moeten ontvangen. Vidomes behoudt zich het recht voor een eventuele naheffing binnen deze wettelijke periode, aan u door te berekenen. Ook als het betreffende jaar al is afgerekend.
Het kan zijn dat u de afrekening niet vóór 1 juli heeft ontvangen. Wij informeren u hier altijd over. Wij vragen u nog even geduld te hebben. Heeft u vragen, neem dan contact met ons op via het contactformulier.
De servicekosten van eigenaren van een koopwoning bestaan uit alleen verwarmingskosten (ook wel ‘afrekening stookkosten’ genoemd). De overige kosten zijn VvE-kosten en deze ‘eigenaarsbijdrage’ betalen zij aan hun Vereniging van Eigenaren (VvE). Uw servicekosten bestaan uit andere onderdelen, bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak, wassen van de ramen, elektra algemene ruimtes, groenonderhoud, de wijkbeheerder of wijkmeester, glasverzekering en riool. De afrekening van de servicekosten stelt Vidomes vast op basis van de gemaakte kosten door de VvE-beheerder.
Vaak is dit mogelijk. Vraag een betalingsregeling aan via Mijn Vidomes.
Via het contactformulier kunt u bezwaar indienen als u het niet eens bent met de afrekening.
De afrekening kunt u ook laten toetsen door Het Juridisch Loket. Meer informatie vindt u op de website van Het Juridisch Loket.
Wij maken kosten voor het opstellen, boeken en betalen van facturen en afrekeningen. Een deel van deze kosten berekenen wij aan u door.
De administratiekosten rekenen we met u af over de werkelijk gemaakte kosten. De administratiekosten berekenen we volgens de richtlijnen van de Huurcommissie.
Over elektra algemeen en water berekenen we 2,5%, over de overige servicekosten 4,5%. Als de kosten voor water- en/of warmte door derden zijn berekend op basis van werkelijke kosten, rekenen wij 1% administratiekosten.
In uw afrekening van Vidomes staat op de regel ‘Administratiekosten SSK’ het voorschot dat u heeft betaald. Het voorschot verrekenen we met de berekende administratiekosten die u terugvindt in de kolom ‘Administratiekosten’.
Subsidiabele servicekosten zijn servicekosten die u mag meetellen in de berekening van de huurtoeslag. Het gaat om 1 of meer van de volgende servicekosten:
Voor deze servicekosten kunt u huurtoeslag aanvragen. Ga daarbij uit van maximaal € 12,- per kostensoort, ook als u een hoger bedrag betaalt.
Voor de wijkbeheerder of wijkmeester stelt Vidomes een vaste maandelijkse bijdrage vast. Jaarlijks indexeren we deze bijdrage. Het jaarlijkse voorschot en de jaarlijkse kosten zijn hierdoor gelijk.
De kosten zijn gebaseerd op het contract dat Vidomes heeft afgesloten met het rioolbedrijf. Het jaarlijkse voorschot en de jaarlijkse kosten zijn hierdoor gelijk.
De kosten zijn gebaseerd op de jaarlijkse polis van de glasverzekering die Vidomes afsluit voor alle woningen. Het jaarlijkse voorschot en de jaarlijkse kosten zijn hierdoor gelijk.
De kosten voor het onderhoud van het gemeenschappelijk groen rond een complex verdelen we eerlijk over het aantal woningen.
De kosten voor het schoonhouden van de algemene ruimten van een complex en het wassen van de ramen van de algemene ruimten zijn voor rekening van de huurder. Deze kosten rekenen we door via de servicekosten, eerlijk verdeeld over het aantal woningen.
In een aantal complexen rekenen wij met onze huurders ook de kosten voor het wassen van ramen van woningen af.
De kosten voor het elektraverbruik in de algemene ruimten van een complex (bijvoorbeeld de verlichting, liften). We verdelen deze eerlijk over het aantal woningen. Het vervangen van lampen valt onder dagelijks onderhoud en maakt geen deel uit van de servicekosten.
In een aantal complexen rekenen we de kosten af voor het individuele elektraverbruik in de woning.
Kosten voor elektra die u via de servicekosten betaalt, zijn kosten voor algemene voorzieningen in uw complex. Bijvoorbeeld de lift of de verlichting van het portiek.
Het voorschotbedrag passen wij één keer per jaar aan op 1 juli. Onze brief met het nieuwe voorschotbedrag ontvangt u elk jaar in april of mei.
Dit kan te maken hebben met een hoger verbruik of omdat uw voorschotbedrag op dit moment te laag is. En voor VvE-complexen geldt dat deze kosten flink gestegen zijn. Daarom verhogen wij het voorschotbedrag per 1 juli 2023. Door het verhogen van het voorschotbedrag op 1 juli hopen we een te grote bijbetaling later te voorkomen.
Nee, u profiteert tot eind 2023 van de goede prijsafspraken die wij met Eneco hebben gemaakt.
In 2023 zijn veel kosten gestegen. Ook de komende tijd verwachten we nog een kostenstijging. Daarom verhogen we alvast het nieuwe voorschotbedrag. Zo voorkomen we dat u volgend jaar (te veel) moet bijbetalen.
In uw huur betaalt u iedere maand een voorschot voor servicekosten. Deze kosten rekenen we ieder jaar met u af op basis van de facturen die Vidomes heeft ontvangen en voor u betaald. In de jaarlijkse afrekening ziet u wat de werkelijke kosten waren. Heeft u te veel betaald in uw voorschot? Dan krijgt u geld terug. Waren de werkelijke kosten juist hoger? Dan betaalt u geld bij.
We moeten wachten tot het kalenderjaar is afgelopen om een juiste berekening te maken. U ontvangt een afrekening over de periode waarin u een huurovereenkomst met ons had.
De servicekosten staan in de huurovereenkomst. Woont u al langer in de woning? Kijk op de jaarlijkse afrekening van de servicekosten. Deze ontvangt u jaarlijks vóór 1 juli.
Nee. Op basis van uw verbruik van het voorgaande jaar hebben wij uw voorschotbedrag per 1 juli 2023 verhoogd. Aarzelt u of dit aangepaste voorschotbedrag voldoende verhoogd is? U kunt het voorschotbedrag zelf aanpassen via het formulier Voorschot warmtelevering aanpassen. Belt u liever? Neem dan contact op met ons KlantContactCentrum via 088 845 66 00.
Goed om te weten: Woont u in een VvE-complex? Dan adviseren wij u om uw voorschotbedrag wel te verhogen. De meeste VvE’s sluiten namelijk elk jaar een energiecontract af. Door de hogere energieprijzen is het verstandig uw voorschotbedrag te verhogen om te voorkomen dat u moet bijbetalen als u de eindafrekening krijgt die u jaarlijks ontvangt voor 1 juli.
De kosten voor 'Energiebelasting' zijn een terugbetaling van te veel betaalde energiebelasting voor de elektriciteitskosten in uw woning. Vidomes heeft dit bedrag ontvangen van de Belastingdienst en wij verrekenen dit met onze huurders. We verdelen de teruggave gelijk over het aantal huurders dat geen elektriciteitsmeter in de woning heeft, maar deze dienst via Vidomes ontvangt. Daarom ziet u altijd een minbedrag op uw afrekening voor dit onderdeel. Het is belangrijk om te weten dat dit nooit een extra afrekening is, maar juist een teruggave.
Is uw vraag niet beantwoord of vindt u de juiste informatie niet? Stel uw vraag online, dan beantwoorden wij deze zo spoedig mogelijk.
Stel uw vraag