“Wanneer wordt mijn badkamer of keuken vervangen?”

Op het KlantContactCentrum krijgen we regelmatig vragen van huurders over hun keuken, toilet en badkamer. Wanneer vervangt Vidomes deze? Youri Visser, teamleider dagelijks onderhoud, geeft antwoord.

Als teamleider houdt Youri zich bezig met het niet-geplande onderhoud aan woningen. “Is er iemand uit een woning vertrokken en is er een reparatie nodig? Gaat er iets kapot in een woongebouw? Met het team van dagelijks onderhoud pakken we dat op. Daarin zitten de opzichters, maar ook bijvoorbeeld de servicemedewerkers die met de bus rondrijden.”

Vervanging van keuken, badkamer en toilet

Tussen alle meldingen en reparatieverzoeken die bij Vidomes binnenkomen, zitten veel vragen over een nieuwe keuken of badkamer. “De ene huurder vraagt of vervanging mogelijk is vanwege ouderdom. Een ander grijpt een reparatieverzoek voor bijvoorbeeld kapotte kastdeurtjes aan om te vragen of een nieuwe keuken ook mogelijk is.”

Youri is duidelijk: “Het liefst vervangen we keukens, toiletten en badkamers tijdens het planmatig onderhoud. Dus bijvoorbeeld bij het groot onderhoud aan een woongebouw. Omdat we ervan uitgaan dat ze allemaal rond de 25 jaar meegaan, kunnen we dat mooi meenemen.”

Basiskwaliteit

Toch kan het volgens Youri ook gebeuren dat eerdere vervanging nodig is. “In dat geval kijkt de opzichter of aannemer hoe bijvoorbeeld de keuken eraan toe is. Voldoet alles nog aan onze basiskwaliteit? Mocht die kwaliteit niet in orde zijn, dan zorgen we ervoor dat dat wel weer zo is. Vaak repareren we dingen, soms kiezen we voor vervanging.”

Bij hun beslissing houden opzichter en aannemer zich aan een aantal spelregels. Youri legt uit: “Gaan we het woongebouw of de woning binnen twee jaar renoveren? Dan vervangen we niet meer. Zijn badkamer, toilet en keuken tussen de 16 en 25 jaar oud? Dan kijken we naar de kosten. Kost het herstellen van enkele onderdelen van bijvoorbeeld een keuken meer dan 40% van een nieuwe keuken? Dan kiezen we voor het laatste.”

Technisch in orde

Youri benadrukt dat vervanging alleen mogelijk is als keuken, badkamer of toilet technisch niet meer te gebruiken zijn. “We kijken echt of iets nog werkt. Dat iemand de keuken niet meer mooi vindt, omdat de buren grotere tegels hebben, telt helaas niet. Vidomes gaat namelijk zuinig om met de middelen die we hebben.”

Hij hoopt dat huurders net zo zuinig omspringen met de spullen in de woning. “Zien we dat reparatie of vervanging nodig is, omdat de huurder de schade zelf heeft veroorzaakt? Dan voeren we een ander gesprek. We willen dan wel helpen, maar dan zal de huurder zelf de kosten moeten betalen. We vragen diegene dan ook om vooraf te tekenen voor de kosten die we maken.”

Meer informatie

Wie meer wil weten over tussentijdse vervanging kan volgens Youri het beste op vidomes.nl kijken. “Daar vind je ook een brochure over wat er gebeurt als we bij huurders de badkamer, het toilet of de keuken vervangen.”